Sunday, August 29, 2010

coretan utk hari ini..

0 comments
Hi blog.. lama aku biarkan kau menyepi.. huhu.. kesian lak tgk.. Sori.. sejak dh cecah usia 31 tahun nie.. mcm malas lak nk bukak pc, nk online.. tambahan plak lately keje banyak .. sibuk sikit & x terpikir apa2 idea utk dicoretkan..

Diam x diam.. skang dh separuh bulan Ramadhan berlalu.. bermakna.. x lama lagi dh nak raya.. yeye.. mcm x sabar nk tunggu kuih raya.. teringin sangat nk buat sniri tapi mcm x berkesempatan jer.. hope raya nnt leh makan kuih raya yang best2.. ^_^..

Semalam & kelmarin dh selesai membeli baju raya anak2.. tahun nie cukup sekadar apa yang ada.. & ala kadar jer la.. baju sniri pun x bli .. sib baik la ada jubah hadiah besday yang B belikan.. so, aku jadikkan itu sebagai baju raya jer la nnt.. hehe.. at least ada gak baju baru.. Tahun nie pun aku mcm xder mood nk membeli itu & ini.. xder terasa nk buat persiapan utk raya.. xder tergerak nk beli kuih raya, nk tukar langsir, shoping baju.. huhu.. kalau nk pk seronok shoping.. wahh... mmg la seronok sangat.. sapa yang x suka shoping kan.. tapi bila kenangkan balik banyak benda... hmm.. x jadikla.. cukupla sekadar apa yang ada... kalau ada, ada la.. xder tu.. apa yang ada jer la.. lagipun cukup utk anak2 seronok ada baju baru dh la..

Lagipun yang aku pkkan bukan raya nie.. tapi kehadiran org baru nie nanti yang lebih utama kepentingannya.. masa tu nnt dh la bertembung ngn persiapan utk buka sekolah.. jadik bujetnya pasti akan lebih tinggi di situ.. dah la lama xder baby kecik, kompom semua barang keperluan kena beli baru sama macam anak sulung.. haha.. masa tu nnt aku x sabar nk shoping baju comey2.. ^_^.. semoga ada rezeki utk si kecik ini nnt... ayahnyer.. get ready jer la ek..

Klah.. cukup utk ari nie.. aku nk sambung kemas umah.. rasa makin letih pun ada, bila makin dikemas makin besepah lak rasa.. dh la nk bergerak banyak2 pun x larat sangat, tapi kalau dibiarkan bersepah.. lagilah penat satu badan tgk.. jadik nak tanak.. kena kuatkan je diri tu mengemas.. kalau aku x wat nnt.. mmg xkan berbuat la jawabnya.. Semoga aku terus diberikan kesihatan & kekuatan utk harungi hari2 ini dengan penuh ceria & gembira...

Friday, August 20, 2010

It's My Bithday...

1 comments

Alhamdulillah.. diberi keiziinanNya untuk aku terus bernafas dibumi Allah ini.. Menikmati keindahan alam, menikmati kebahagian bekeluarga, menjadi isteri, menjadi ibu, menjadi kawan, teman, sahabat.. menjadi sepertimana adanya aku sekarang. Bersyukur ke hadratNya..

Untuk pertama kali dalam sejarah hidup aku.. ulangtahun kali nie aku sambut dengan keadaan diriku yang demam teruk.. huhu sejak dari semalam, mula2 aku ok jer rasa.. setakat bersin2, tapi xleh jadi.. makin lama makin teruk.. kawan2 dh byk kali suh aku pi klinik, tp pkkan yang mc aku utk tahun nie dh abis, so aku cuba bertahan.. tapi rupa2nya.. dalam keadaan berbadan 2 nie.. bukan mudah nak harungi seperti apa yang aku fikir.. jadi nak tanak aku pegi gak PK.. mmg nak melangkah pun aku rasa longlai.. & selepas jumpa Dr.. aku diberikan 2 hari mc.. Dr suh aku rehat betul.. Balik umah semalam.. mmg aku terus tido.. tapi asik terjaga badan aku mula makin teruk, suhu badan aku rasa naik mendadak.. xtau la berapa suhunya tu.. tapi aku dapat rasanya bahang tu.. sampai ke petang.. Ya Allah.. tuhan saja yang tahu betapa sukarnya harungi hari semalam.. Satu badan aku rasa sangat sakit.. buat apa pun x kena.. sampai tiba2 aku menangis sendiri menahan kesakitan.. Tapi alhamdulillah.. aku masih mampu berpuasa sbb kalau aku buka puasa pun xguna jugak.. bukan aku boleh makan.. nk berjalan pun x larat inikan nak menyuap. tekak aku pun perit & sangat sakit.. bernafas pun x boleh..

Lepas buka.. aku terus minum air panas.. aku lalu nk makan buah je.. tapi sumer yang aku telan rasa sangat pahit.. jadi aku terus makan ubat & rehat lagi.. masa tu baru rasa kurang sikit, & barulah aku sambung berbuka tadi.. itupun selepas berkali2 dipaksa oleh B.. tapi badan aku masih lemah.. hinggalah ke hari ini.. tapi alhamdulillah.. hari ini lebih baik dr semalam.. x berapa panas dari semalam..& aku dh boleh mengadap blog nie... ^_^ Harap2 semoga aku cepat sembuh.. sebab kalau aku sakit, kesian suami & anak2.. umah pun bersepah... Aku kena kuat & perlu sentiasa sihat utk mereka... Ya Allah.. Semoga Kau makbulkan doaku ini Ya Allah.. Berilah kesihatan yang baik padaku supaya aku boleh menunaikan tanggungjawabku padaMu & pada ahli keluargaku ya Allah.. Amin..amiin ya rabbalalamin...

Wednesday, August 18, 2010

masak & makan...

0 comments
Terasa sangat kuat keinginan utk buat biskut raya & makan sendiri.. hehe tapi disebabkan bujet yang x berapa nk ada skang.. jadi kena tangguh la dulu sampai gaji masuk.. itupun kalau gaji cukup utk tampung perbelanjaan harian yang semakin meningkat & persediaan utk baby & raya nie jugak... huhu.. ntah kenapa.. skang memang suka sangat masak sendiri apa2 yang terlintas nk makan.. mungkin nie juga salah satu pembawakan si kecik ini.. yang mana ia adalah sesuatu yang sangat menyeronokkan.. walaupun terasa kepenatan la jugak.. xper.. janji hati senang.. hehe

alahai biskut2 raya.. raya geram tgk sumenya.. x sabar rasa nak buat..

Karenah..

0 comments
Manusia, dilahirkan dengan pelbagai karakter, pelbagai sifat & karenah.. sama jugak ngn anak2.... yang dianugerahkan dengan 1001 mcm karenah.. kadang2 karenah dia tu boleh kita kawal & kadang2 sampai naik hangin kita dibuatnya.. Betapa besar cabaran menjadi ibubapa.. hmm.. sama jugaklah mcm mana ibubapa kita dulu membesarkan kita.. Pelbagai ragam & pelbagai cerita yang boleh kita dengar.. Bila kita ada anak.. & anak kita buat hal, kita mesti selalu marah2 dia & kadang2 sampai dh tercabar diri dibuatnya bila apa yang kita kata x tentu dia dengar & ikut walau dh beratus kali kita bgtau perkara yg sama.. tapi dengan selambanya atuk/nenek/kakak/abang.. akan kata.. "alaa.. dulu2 ko macam tu la... " huhu ada benarnya pernyataan itu... mana x tumpahnya kuah kalau x ke nasi kan..

Memang selalu gak terlepas perasaan geram tu sampai kadang2 lupa siapa yang kita marahkan tu.. Sebab bila rasa marah dh menghantui kita.. yang jadik teman kita kala tu hanyalah Syaitan.. & syaitan akan sentiasa hasut kita supaya buat sesuatu yang lebih pada logik akal kita.. Jadik.. aku pesan pada diri aku & pesan jugak pada kamu semua yang membaca.. andai terasa sangat marah dengan sesuatu.. terutamanya pada anak2/ family.. Istighfar la banyak2.. Ingat Allah.. Ingat itu zuriat kita.. andai ada sesuatu yang berlaku akibat sifat amarah kita yang x dapat dibendung tu.. akan menyesal la kita nnt yang mana pastinya.. penyesalan itu xkan membawa anak kita kembali kepada keadaan asal sebelum kita memarahinya.. Mcm2 boleh jadik bila kita rasa marah..


Oleh yang demikian.. wahai aku.. Sabarlah.... Allah jadikkan semua perkara itu untuk menguji kita.. takkan ada Dia lakukan sesuatu peristiwa tanpa sebab.. Wahai anak..mak ayah sangat sayangkan kamu.. semoga kamu akan menjadi anak2 yang akan membahagiakan makayah sampai akhir hayat.. Semoga kamu akan mengingati setiap kata & nasihat yang mak ayah beri.. semoga kamu sihat2 selalu & sentiasa dilindungi olehNya.. Amin...

***************************
Andai datang waktu yang sangat sukar.. Ingatilah sesaat detik bahagia kita bersama..

Tuesday, August 17, 2010

Fadhilat Solat Tarawih ~ Malam Ketujuh - Kelapan

0 comments
Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketujuh

Seolah-Olah Ia Dapat Bertemu Dengan Nabi Musa a.s Serta Menolong Nabi Itu Menentang Musuhnya Fir’aun Dan Hamman.


Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelapan

Allah S.W.T Mengurniakan Pahala Orang Yang Bersolat Tarawih Sebagaimana Pahala Yang Dikurniakan Kepada Nabi Ibrahim a.s.

Monday, August 16, 2010

Monday blues...

0 comments
ari nie ari isnin.. permulaan minggu yang agak lesu.. terasa penatnya & sakit2 badan.. mungkin kerana penat balik kg & makan2 ujung minggu.. or penat mengemas umah sblm balik kg.. huhu segalanya berkemungkinan.. ^_^

Ari nie kat opis pun banyak keje.. x dan sangat nk tgk keliling, nk borak2.. nak jalan2 pun rasa x larat.. badan rasa sangat letih.. pagi2 lagi perut dh meragam.. lepas sahur jer, sakit perut.. pastu ok jap.. dekat kul 10am.. rasa cam lapar dh.. tetiba rasa nk makan... huhu biar benar.. tapi aku wat x layan jer.. abaikan perasaan tu.. & teruskan keje seperti biasa.. janji aku x banyak bergerak.. Petang nie, singgah Mydin jap beli alatulis sekolah ayen yang kehabisan.. adoi.. ikut hati rasa x larat.. nk pitam pun ada.. tapi aku abaikan lagi.. lagipun dh kul 5 pm dh.. x lama lagi nk buka.. sayang & membazir jer puasa nnt.. Lagipun teringat kata2 Dr.." kalau masa bulan puasa rasa lapar tu.. maknyer bukan anaknyer..." hehe so, baby nie aku rasa ok jer.. cuba yang penting aku kena kuat dari segi mental & fizikal.. Alhamdulillah jugak ari nie B kata B belikan makanan utk berbuka, so aku xyah masak.. ^_^. TQ B.. I Luv U ..

Sampai jer rumah tadi aku terus mandi, solat pastu lepak.. tapi rasa cam sangat letih jugak.. so, aku decide update blog nie.. kurang2 hilang jap ingatan aku pada keletihan tu.. hope hari esok leh diharungi dengan baik.. Kena makan berat cikit la masa sahur nnt.. Supaya banyak tenaga boleh disimpan.. ^_^.. owh.. skang baby dah masuk 19 minggu.. Means.. next week dh masuk 5 bulan dah.. huhu semoga baby sihat.. cepat sungguh masa berlalu.. x sabar tunggu kamu keluar..

Sunday, August 15, 2010

Fadhilat Solat Tarawih ~ Malam Keempat- Keenam

0 comments
Kelebihan Solat Tarawih Malam Keempat

Orang-Orang Yang Mengerjakan Solat Tarawih Akan Memperolehi Pahala Sebagaimana Pahala Yang Diperolehi Oleh Orang-Orang Yang Membaca Kitab-Kitab Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran.


Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelima


Allah SWT Akan Mengurniakan Pahala Seumpama Pahala Orang-Orang Yang Mengerjakan Sembahyang DI Masjidil Haram, Masjidil Madinah dan Masjidil Aqsa.


Kelebihan Solat Tarawih Malam Keenam


Allah S.W.T Akan Mengurniakan Kepadanya Pahala Seumpama Pahala Malaikat-Malaikat Yang Bertawaf Di Baitul Makmur Serta Setiap Batu Dan Tanah Berdoa Untuk Keampunan Orang-Orang Yang Mengerjakan Tarawih Malam Itu.

Friday, August 13, 2010

18 weeks pregnant...

0 comments
Ikut perkiraan skang usia kandungan dh masuk 18 minggu 3 hari.. bersamaan dah 4 bulan 1/2 dah aku membawa kandungan ini.. Kejapnya masa berlalu.. sedar tak sedar.. baju pun dh mula sendat, banyak yang dh x bley nk pakai.. kalau pakai pun dh macam nagka dh rupa.. huhu...

Berat badan dh tambah lebih kurang 7kg dr berat normal aku.. yang aku rasa.. hmm.. agak drastik jugak la.. tapi nk kata apa kan.. dh anak no 3 pun.. memang perubahan tu cepat jer berlaku. x kisahlah itu semua.. janji yang si kecik kat dalam nie sihat walafiat & sempurna segala sifat...

Malam tadi pulak badan terasa sangat sakit sana sini sampai x boleh nk lelapkan mata.. terutamanya kat pinggang.. maybe sebab baby dh makin membesar & perubahn tulang tu juga akan sejajar dengan perkembangan dia.. Jadi bersabar jer la.. nak bergerak banyak2 pun rasa mengah jer lepas tu.. tambahan masa bulan puasa nie.. rasa x cukup rehat pun ada.. 4.30 pagi kena dh bangun siapkan sahur, balik keje nak masak lagi.. boleh jer kalau nk beli juadah kat pasar ramadhan.. tapi aku yang x lalu, anak2 pun bukan nk makan sgt kalau kita beli je.. so, kurang2 kena gak masak utk dorang.. jadik yang terbaik.. baik aku masak jer utk semua.. tapi xtau la larat sampai hari ke berapa puasa nk masak selalu.. sbb bila idea dh xder.. mm bosan jugak nk pk..

Ari nie gi keje, aku rasa mcm ting tong sikit.. rasa x kena & rasa nk rehat.. tapi aku xder mc dh.. sbb mc dh abis guna masa aku operate kaki dulu.. so kalau aku terpaksa mc pun.. aku kena gi hospital kerajaan utk dapatkan mc tu.. hmm..

Semoga hari ini lebih baik dr semalam & esok lebih baik dari hari ini.. ^_^

Fadhilat Solat Tarawih ~ Malam Ketiga

0 comments
Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketiga

Para malaikat di bawah 'Arasy menyeru kepada manusia yang mengerjakan solat Tarawih itu agar meneruskan solatnya pada malam-malam yang lain, semoga Allah akan mengampunkan dosa-dosa mereka.

Thursday, August 12, 2010

Fadhilat Solat Tarawih ~ Malam Kedua

0 comments
Kelebihan Solat Tarawih Malam Kedua

Diampunkan Dosa Orang-orang Yang Beriman Yang Mengerjakan Solat Tarawih, Serta Dosa-dosa Kedua Ibubapanya.

Tuesday, August 10, 2010

Fadhilat Solat Tarawih ~ Malam Pertama

0 comments
Kelebihan Solat Tarawih Malam Pertama

Diampuni Dosa Orang-orang Yang Beriman Sebagaimana Keadaannya Baru Dilahirkan

Salam Ramadhan..

0 comments
Esok dh nak puasa.. jadik aku amik kesempatan kat sini untuk mohon ampun & maaf atas sumer salah silap, salah tulis, salah kata, salah apa2 jer pada kalian yang membaca.. Semoga puasa tahun nie.. adalah puasa yang terbaik utk kita semua..

Untuk diri aku sendiri.. hmm.. dh lama rasanya x berpuasa dalam keadaan berbadan dua nie.. jadik semoga aku bley harungi ramadhan kali nie dengan tenang & sebaik mungkin..

Salam Ramadhan Buat Semua Umat Islam Dari Kami Sekeluarga...

Monday, August 9, 2010

Makan-makan....

0 comments

Ari nie sumer floor bawah & beberapa kerat penghuni floor atas.. decide nk wat makan2 sempena nyambut Ramadhan x lama lagi.. lepas nie pantry akan sunyi sepi.. & kalau ada yang berbunyipun.. hanyalah insan2 istimewa yang selayaknya utk pengecualian di bulan mulia ini.. hehe


Ikutkan dah lama nk wat Steamboat nie.. tapi dek kerana halangan2 tertentu & keadaan yang x mengizinkan.. makanya hanya pada hari nie jer sempat nk makan2 kat opis nie.. So, bergumbiralah tadi nampaknya dengan steamboat yang telah membuat semua org hampir terlena kekenyangan..


Alhamdulillah.. semua org puas hati ngan steamboat tu. next time leh wat makan2 lagi.. ^_^

Family Day FEM 2010

0 comments
Alhamdulillah.. semua yang dirancang berjalan dengan jayanya.. Sumer orang suker.. sumer orang happy & sumer org enjoy the moment.. walaupun ada gak yang x berapa puas hati dgn beberapa perkara.. tapi adatla tue.. manakan dapat nk puaskan hati org 100% kan.. tambahan plak dengan bilangan ahli yang ramai, bujet & kawasan yang terhad.. yang nyata kami semua dah buat yang terbaik & bagi yang terbaik yang kami mampu...

Dapat jugaklah aku menang tempat 1st bagi acara pasangan ngan B.. "Rahsia Air Tangan"

Huda lak menang tmpt ke2 "Seputih Senyuman"


Cuma ayen jer x berpeluang nk menang hadiah.. tapi xperlah.. asalkan dia seronok aritu dah la..

Kesimpulannya.. semua seronok & balik dengan keletihan & lepak giler.. Semoga tahun depan bley anjurkan lagi Family Day yang sebegini.. Kelemahan yang nampak kali nie insyaallah boleh diperbaiki di masa akan datang.. Nothings perfect but we must keep learning kan.. ^_^


Tahniah Semua...

Friday, August 6, 2010

Esok Adalah Penentu...

0 comments
Setelah berminggu2 aku sibuk menguruskan persiapan untuk hari keluarga opis nie.. So esok.. adalah penentu kepada segala yang telah dirancang.. Macam2 perkara yang bermain kat kepala aku.. & bermacam2 jugak berkara yang dah berlaku sepanjang menyibukkan diri menyiapkan segalanya pada tahap yang terbaik.. tapi.. x semua yang kita rasa yang terbaik itu, dipandang baik juga oleh orang lain.. Seperti biasa.. mesti ada juga yang x kena sana sini.. ada jer yang nk kondem sana sini.. walhal.. apa pun berkaitan apa yang kita dah laksanakan sebelum nie.. mana nyer dorang amik kisah..

Aku bersyukur ada team sendiri yang mmg x berkira pasal keje..mereka pun sama komited mcm aku gak.. x kisah walau sibuk mana pun.. selagi aku kata mintak tolong.. dorang akan tlong.. Alhamdulillah.. TQ utk Eija, Sue, Kak Ina, Noor yang mmg x menang tangan melayan karenah aku.. x lupa gak pada Yati.. tapi dalam kesibukan tu kadang2 tanpa sedar aku juga dh melukakan hati orang laen... dalam sedar mahupun tidak.. kawan2 ... maaf andai terkasar bahasa, terlanjur bicara, terlebih suruh or terdera korang sepanjang menjadi AJK aku.. huhu.. maaf dari hujung rambut sampai hujung kaki.. pastinya mmg x bermaksud utk lukakan hati sesapa.. tambahan pada korang sentiasa jadik teman kala suka & duka..

Untuk esok.. ntah apa yang bakal berlaku.. dah penat utk memikirkan semuanya.. Cuma sekarang.. apa yang aku boleh buat hanyalah berserah & berdoa agar semuanya berjalan baik & seperti apa yang dirancangkan.. perkara kecik bg org lain, mungkin besar pada aku... pun begitu.. aku akan tetap redha dengan apa jua implikasi yang akan timbul nnt.. Sekiranya segalanya berjalan baik & lancar.. Alhamdulillah.. tapi andai sebaliknya.. aku akan menerimanya dengan redha... Kita manusia hanya mampu merancang.. ketentuan akhirnya adalah terletak di tanganNya.. Insyaallah.. Sekiranya kita ikhlas dalam apa yang kita buat.. Allah akan permudahkan segalanya utk kita.. Insyaallah..

Jumpa esok di hari penentu... ^_^

Monday, August 2, 2010

bila rasa x selesa...

0 comments
penah korang rasa apa yg aku rasa?? penah rasa x selesa ngan diri sendiri?? penah rasa tgk diri sendiri sumer benda rasa x kena.. jalan x kena, duduk x kena, makan x kena, tido x kena.. pendek cerita sumer benda rasa x kena.. hmmm.. itulah apa yang aku rasa skang... 2-3 ari nie rasa x kena sana sini.. bila dh dengan diri sendiri pun xselesa.. mula la semua benda silap sikit pun rasa xkena gak.. huhu.. sangat teruk rasa tu.. & sangat tak besh perasaan tu..

kalau rasa x selesa ngan seseorang or something.. kita leh jauhkan diri & hindarkan diri dr wat benda tu.. tapi kalau rasa x selesa ngn diri sendiri.. mana mau lari?? haha.. itu la masalahnya.. hmm.. harap2 rasa mcm nie x la berpanjangan sampai aku bersalin.. biar la rasa mcm nie kejap jer.. harap2 ari nie ilang la.. x ari nie.. esok hilang la.. x pun lusa.. ahh.. x kiralah.. asalkan nnt rasa x selesa yang x besh nie akan hilang... banyak keburukan dr kebaikan bila perasaan mcm nie datang..

****************
utk aku.. sabar..sabar.. sabar... banyakan berdoa agar xder benda yg x baik berlaku.. doakan semuanya baik2 sahaja.. kawal diri.. think +ve.. hmm.. yea.. +ve.. Insyaallah.. cubala sesuaikan diri ngan perubahan pada keadaan diri skang nie kan.. Org ngandung mmg gitu.. tapi xleh terbawak2 sangat kan.. hmm.. hopefully.. everythings getting better.. ^-^
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...