Karenah..

Manusia, dilahirkan dengan pelbagai karakter, pelbagai sifat & karenah.. sama jugak ngn anak2.... yang dianugerahkan dengan 1001 mcm karenah.. kadang2 karenah dia tu boleh kita kawal & kadang2 sampai naik hangin kita dibuatnya.. Betapa besar cabaran menjadi ibubapa.. hmm.. sama jugaklah mcm mana ibubapa kita dulu membesarkan kita.. Pelbagai ragam & pelbagai cerita yang boleh kita dengar.. Bila kita ada anak.. & anak kita buat hal, kita mesti selalu marah2 dia & kadang2 sampai dh tercabar diri dibuatnya bila apa yang kita kata x tentu dia dengar & ikut walau dh beratus kali kita bgtau perkara yg sama.. tapi dengan selambanya atuk/nenek/kakak/abang.. akan kata.. "alaa.. dulu2 ko macam tu la... " huhu ada benarnya pernyataan itu... mana x tumpahnya kuah kalau x ke nasi kan..

Memang selalu gak terlepas perasaan geram tu sampai kadang2 lupa siapa yang kita marahkan tu.. Sebab bila rasa marah dh menghantui kita.. yang jadik teman kita kala tu hanyalah Syaitan.. & syaitan akan sentiasa hasut kita supaya buat sesuatu yang lebih pada logik akal kita.. Jadik.. aku pesan pada diri aku & pesan jugak pada kamu semua yang membaca.. andai terasa sangat marah dengan sesuatu.. terutamanya pada anak2/ family.. Istighfar la banyak2.. Ingat Allah.. Ingat itu zuriat kita.. andai ada sesuatu yang berlaku akibat sifat amarah kita yang x dapat dibendung tu.. akan menyesal la kita nnt yang mana pastinya.. penyesalan itu xkan membawa anak kita kembali kepada keadaan asal sebelum kita memarahinya.. Mcm2 boleh jadik bila kita rasa marah..


Oleh yang demikian.. wahai aku.. Sabarlah.... Allah jadikkan semua perkara itu untuk menguji kita.. takkan ada Dia lakukan sesuatu peristiwa tanpa sebab.. Wahai anak..mak ayah sangat sayangkan kamu.. semoga kamu akan menjadi anak2 yang akan membahagiakan makayah sampai akhir hayat.. Semoga kamu akan mengingati setiap kata & nasihat yang mak ayah beri.. semoga kamu sihat2 selalu & sentiasa dilindungi olehNya.. Amin...

***************************
Andai datang waktu yang sangat sukar.. Ingatilah sesaat detik bahagia kita bersama..

Comments

Popular posts from this blog

WhY???

Tahniah Eija & Ejan !!!

it's normal..