Tuesday, January 31, 2012

Takdir Allah...

1 comments
Otak serabut.. jiwa kacau.. hati tak tenteram.. kepala aku migrain.. badan sangat penat... semuanya serba tak kena..
satu..satu..satu.. jatuh bertimpa2.. makin lama makin tenggelam aku ditimpa2 dengan beban2 yang entah mana datangnya tuh...

Sabar..sabar.. dugaan Allah semua nie.. Ujian Allah semua nie..
Allah sayang aku.. tu pasal dia bagi ujian ni...
Allah uji aku.. supaya aku jadik lebih kuat.. kuat & kuat lagi...
Allah bagi lagi ujian nie.. sebab dia tau kekuatan aku dimana..
semua nie ketentuan DIA.. kita tak boleh menolak.. cuma perlu BERSEDIA MENERIMA, REDHA & CARIK JALAN PENYELESAIAN...

Marah itu hasutan SYaiTAN.... utk apa ikut apa Syaitan Kata...
Sedangkan ALLAH kata.. SABAR.. itu ujian...

Jadi.. daripada aku dengar hasutan SYAITAn itu.. baik aku dengar apa ALLAH kata..
Baik aku terima segala ketentuanNya..
Mungkin aku lalai mengingatiNya.. tu psal Dia bagi warning kat aku..
Baru lampu kuning je dia bagi nie.. belum lampu merah lagi...
Marah dengan kejadian yang menimpa ibarat memarahi ketentuanNya.. siapa kita utk mengadili semua tu... Kalau Allah dah kata KUN FAYAKUN..

Sabarlah Wahai Hati..
Teguhlah Wahai Iman...
Tenanglah Wahai Diri...
Kuatlah Wahai Semangat...

Sesungguhnya Setiap Yang terjadi, walau setitis airmata ... Semua Itu ketentuanNya..
Kita harus bersyukur.. Masih hidup dengan Ujian.. dari MATi dalam kekufuran...

Friday, January 27, 2012

Alhamdulillah SYUKUR ..

0 comments
Tiba-tiba.. dalam kesunyian & kelenaan menyambut 2012... family kami digemparkan dengan berita yang cukup mengembirakan... KABOMMMM!!! ibaratkan bom atom bak kata ayah.. hehehe... Tapi bom pun bom la.. yang penting.. bom tu bukan bom pemedih mata.. tapi bom mercun bunga api yang memeriahkan suasana.. tetiba rasa riangnya dalam hati.. lalalala

Tak lama jer lagi.. & masa tu kami nantikan dah terlalu lama.. jadi why not utk mengecapinya walau dalam sekelip mata.. Tak sabar utk semuanya menjadi realiti.. & Kami sekeluarga memang berdoa kepadaNya agar segalanya dipermudahkan... Tak keterlaluan kalau aku kata.. bukan kami sekeluarga saja yang happy.. tapi sapa saja yang dengar berita nie.. pasti akan kata.. Syukur Alhamdulillah.. Akhirnya... ^_^

so, nantikan update lagi nnt.. Sekarang aku sangat sibuk & sangat penat dengan segala persiapan.. Tapi yang nyata.. kepenatan ini sangat berbaloi-baloi... ^_^

Friday, January 20, 2012

Bahaya "FITNAH"...

0 comments
"Sesungguhnya FITNAH itu lebih besar dosanya dari MEMBUNUH"

kata2 ni aku paling ingt dr zaman sekolah lagi.. Masa tu ustzah ajar dalam kelas.. sebut ayat nie.. aku pun terpaku kejap.. pastu ustazah sambung... "kalau kamu benci sangat ngan org tu.. baik kamu bunuh aje dia!! uishh... besar sungguh maknanya tu...

So kalau kita2 yang masih beriman nie.. nak membunuh tu memang rasa x sangguplah sangat.. tapi kenapa memfitnah tu senang2 jer nak buat ek??? lupakah kita pada Allah, lupakah pada Agama, lupakah kita pada perasaan mangsa fitnah kita.. perasaan pasangan dia.. perasaan ahli keluarga dia... Nauzubillah... moga kita dijauhkan dari perkara2 begini...

Memang selalunya manusia ni suka bergurau.. TAPI kena ingat.. bergurau tu pun ada tempat & batasnya... Bukan boleh sebarangan. Apatah lagi gurauan yang berunsurkan FITNAH tu... Andai kata org yang kamu fitnah tu, x maafkan kamu.. maka memang tanggung la sampai bila2....

Semoga kita semua dilindungi oleh Allah SWt & semoga dijauhi dari sifat2 sebegini.. Amin..

** Aku secara peribadi.. maafkan kamu wahai manusia.... aku doakan kamu kembali kejalan yang benar.. Sesungguhnya hanya Allah yang layak membalas segala perbuatan kejam kamu tu...

Thursday, January 19, 2012

SAKIT ke tak HATIku????

0 comments
Skang dok terdengar tajuk nie kat HOTfm.. macam2 yang dorang sakitkan.. tu juga buat aku tergerak nk post tajuk nie.. hmm..

Dalam aku cuba dok tenang & bertenang.. ada lagi perasaan ini datang... aku tak tau apa & kenapa ia perlu ada lagi dalam hati aku... walhal aku rasa aku dh pun memaafkan segalanya.. Tapi bila terpandang, terdengar , terkenang.. hati aku jadi sakit... SAKIT ke?? atau apa perasaan tu pun aku x pasti..

Makin hari makin menjadi2.. aku cuba dah lupakan.. & harap semuanya kembali seperti sediakala.. Tapi.. Ibaratkan semua itu tak mungkin akan berulang.. Yang lalu tetap berlalu... Entah bila akan kembali ceria, akrab & bersahaja seperti waktu dulu.. apa yang aku rasa, aku tak lagi diperlukan seperti suatu masa dulu...

Dalam Benci.. aku RINDU saat2 itu....
Dalam Diam.. aku AMBIL tahu juga apa yang berlaku..
Dalam Tangis... aku panjatkan DOA kepadaMu Ya Allah.. agar suatu hari nanti.. sinar itu akan kembali menerangi...

Wednesday, January 18, 2012

hanya 30 saat...

1 comments
Seharian aku bekerja..

kul 5.30 dh kena bangun siap2kan apa yang patut...
kul 7 am dh kuar umah.. hantar anak2 sekolah...
pastu 8-5 keje.. kadang2 terlajak juga 5.30 - 6 pm..
balik umah amik anak2 sekolah.. sampai umah dalam 7 pm..
x dan nk rehat.. mandi solat & siapkan makan kalau sempat..
hidang aje atas meja.. pandai2 la mereka makan sendiri..
pukul 9 start dh kemas2 beg sekolah, gosok baju, basuh baju.. kemas umah sikit..
tidokan bb.. smpailah kadang2 kul 12-12.30..
then tido... esoknya bangun dan sambung rutin harian.... mcm biasa..
xder masa nk berbual2 ngan anak2 bila ari keje + ari sekolah.. Semua sibuk hal masing2...

& tiba pada suatu hari.. ayen balik n bagitau :
"MAk AYen dapat jadi Pengawas SPBT..."
aku cuba kata iya?? ok... & aku terus sambung wat keje & balasan dari ayen..
"Mak x xcited pun..." muka mencuka sekejap.. owh.. tersentuh hati aku kejap.. sian dia.. & terus aku tukar intonasi & dengan nada ceria..
" oh yer ke?? bagusnya... TAHNIAH Ayen!! " x sampai 10 saat pun.. itu dah menjadikan dia happy & ceria .. & dia terus sambung baca buku.. tanpa kacau aku keje dah.. ^_^

** Moral of the story... Luangkanlah masa walau hanya 30 saat utk anak2 kita pada hari keje.. Bukan perlukan modal yang banyak.. cuma Senyum, beri perhatian & tunjukkan yang kita hargai dia.. Thats it...


Ya Allah Ya Tuhanku... Moga aku tidak menjadi seorang ibu yang gagal & lalai dalam memberikan tumpuan & kasih sayang kepada anak2ku ... Amin..

Monday, January 16, 2012

Cabut Gigi...

2 comments

hohohoho.. setelah agak bertahun sebenarnya lepas pada aku berani utk pegi cabut gigi.. & hari nie aku pegi semula.. kuatkan hati, gagahkan diri.. aku melangkah laju jer pegi ke Dentist.. sampai klinik.. huhu aku dh seram sejuk.. my no is 4013.. hari masih pagi.. baru pukul 8.35... sabar menanti.. sambil2 tu aku wtaps ngan member.. bagi ilang nerves aku.. haha mengong betul.. kul 9.20am .. no 4012 naik. dh dekat 3x panggil org nyer x jugak muncul.. maka makin berdebar la aku dibuatnya.. & seperti yang disangka.. 4013 dipanggil setelah 4012 gagal muncul....

Masuk dengan tenang & borak2 ngan Dr jap.. then kena bius kat gusi.. huhu itu yang paling aku x tahan.. & tanpa sedar air mata aku mengalir.. huhu malu jer kt Dr tu... dlm 5 min kot.. aku rasa lidah aku start kebas dah... dan bermulalah proses mengeluarkan gigi gerahamku yang dh lama tertanam tu.... Godek punya godek, tarik sana tarik sini.. bergegar2 kepala aku dah.. last dr belah sikit, x jadi belah lagi.. lagi n lagi sampailah akhirnya berjaya gak cabut... Akhirnya aku menarik nafas lega.. & dan dan tu jugak aku rasa longlainya badan... mcm baru kuarkan bb dri perut... hohoho

& kesimpulannya... sbb dh bertungkus lumus sangat nk cabut gg aku.. Dr suh aku rest & mc.. ingt xmo mc, tp rasa lain macam & akupun balik... Sib baik aku amik jugak mc tu.. sbb sampai jer umah aku pening, rasa nk muntah.. Pandang darah banyak aku dh loya2 tekak.. & aku makan ubat & tidooo...

hajat hati bila mc leh la aku menjahit ker kemas umh ke apa ke.. tapi... misi gagal la.. aku cuma mampu dok landing atas katil nie jer.. kepala aku agak pusing, maybe sebab banyak sangat darah kluar kot...

Apa2 pun.. Alhamdulillah.. sekurang2nya aku dh x risau pasal gigi ni lagi.. ^_^
Lepas nie akan kumpul keberanian utk pegi tampal & cuci gigi plak.. hehe

Wish me Luck !!!

Thursday, January 12, 2012

Bila tiba saat menilai....

0 comments

Ya Allah kuatkan semangat aku.. Tetapkan iman aku.. tabahkan hati aku.. Semoga segala keputusan yang dibuat & setiap markah yang aku turunkan adalah diatas kehendakMu Ya Allah... Semoga tiada insan yang teraniaya... & Semoga mereka mendapat markah setimpal dengan apa yang mereka lakukan.. Amin..

hmmm.. Setiap tahun.. perkara ini pasti berulang.. & Setiap tahun jugak membuatkan darahku berkocak2.. mcm ombak laut tgh air pasang... ouhh... Mungkin pada sesetengah org.. Menjadi Panel Penilai adalah menyeronokkan.. tapi bagi aku... Aku x kisah utk dinilai oleh orang lain.. tapi SANGAT TAKUT UNTUK MENILAI ORANG lain... Berat mata memandang, berat telinga mendengar.. berat lagi bahu yang memikul tanggungjawab & bebanan ini..

Terlebih nilai akan disalah tafsir, terkurang nilai juga akan membawa padah.. Jadi.. penilaian itu perlu sangat2 teliti adil & saksama.. Bukan hanya menilai dari kaca mata sendiri, tapi perlu juga mendengar pendapat & keluhan ramai pihak...

Semoga apa yang aku lakukan ini adalah yang terbaik. Ya ALLAH, kau lindungilah aku... Semoga aku tidak tergolong dalam orang2 yang zalim.. AMIN...

Wednesday, January 11, 2012

Demi kamu...

0 comments

Terasa sangat seronok & hati berbunga2.. walaupun pada hakikatnya.. otak penat memikir.. poket abis bocor.. kering kontang.. TAPI.. ah biarkahlah... DEMI ANAK2 ku yang tercinta.. Segalanya apa saja yang mampu utk mereka.. asalkan mereka selesa & seronok berada dirumah.. Asalkan mereka merasa diri mereka dihargai..

Aku sanggup ketepikan semua keperluan diri sendiri, asalkan anak2 aku hidup selesa.. cuba sedaya mungkin untuk membuat yang terbaik utk mereka.. walau adakalanya.. itu x mampu aku lakukan..

Ketahuilah wahai anak2ku sayang.. Kamu semua adalah yang terisitimewa.. :D

Tuesday, January 10, 2012

...............

0 comments

Menjeruk hati.. Memendam rasa.. Makin Tersiksa... isk aku x suka...

Tolonglah jangan siksa jiwa & perasaan aku..
Tolonglah jangan bagi & buat aku serba salah..
Tolonglah jangan mcm budak2..
Tolonglah..Tolonglah aku...

Aku hanya manusia biasa.. x mampu nk puaskan hati semuanya dalam satu masa... Aku Sabar.. Aku diam.. Aku wat Tak kisah.. Tapi dalam hati.. Hanya tuhan saja yang tahu...

Monday, January 9, 2012

Masa....

0 comments
Hi blog.. hi readers... :).. adakah ini masa yang sesuai utk aku menulis?? owh.. dikala hati tengah x tenteram.. dikala masa begitu mencemburui, dikala badan begitu penat, dikala segala2nya seakan terlalu singkat... owh.. masa itu amat berharga utk aku sekarang...

Demi Masa!
Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian - Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...