"Menangani Krisis Dalam Kehidupan"

dlm mengharungi cabaran hidup zaman sekarang nie.. kita mmg kena kuat & tabah dalam mengharungi apa jua keadaan. X kisahlah apa pun dugaan & rintangan yang datang.. nk tanak kita kena tempuh jugak.. bagi aku mmg kadang2 aku rasa cam givup sgt nk teruskan hidup.. tapi nasib baik la.. aku cepat2 istighfar.. ingt pada tuhan.. iyalah kan.. 'SEKUAT2 DUGAAN YANG KITA TERIMA, KUAT LAGI DUGAAN PADA ORG LAIN".. allah takkan uji hambanya jika di tau hambanya tu x klarat nk terima ujian.. dalam saat aku menulis nie.. kepala aku mmg tengah ligat memikirkan segala masalah di keliling aku.. masalah dengan diri sendiri, keluarga, kawan2, persekitaran.. argghh.. semua tu mmg terlalu menghimpit perasaan aku.. kadang2 rasa cam hati ni dh tinggal besar duti seposen.. ker 5 sen.. ntahlah.. sakitnya hanya tuhan saja yang tahu..bila aku dh x larat nk tanggung, mula la.. migrain tu datang.. cam nk pecah plak kepala nie..

tadi aku pegi satu MOTIVASI BULANAN.. tajuk dia "menangani krisis dalam kehidupan".. mmg sangat sesuai ngan life aku skang.. aku pegi pun sbb aku rasa, ini salah satu cara utk aku tenangkan fikiran aku yg berkecamuk nie.. dalam course tu tadi.. ada satu benda yg penceramah tu sentuh yang buat aku rasa nk berjujuran air mata..errk.. sebenarnya dh bergenang pun.. tapi aku tahan jer.. sbb kang x pasal2 plak aku kena panggil gi kaunseling.. huhu.. aku sebak bila penceramah tu kata.. "KITA XKN BOLEH MELUPAKAN JIKA SESUATU TU BERKAITAN DENGAN SESEORANG YG BERMAKNA DLM HIDUP KITA".. "KITA BOLEH MEMAAFKAN TETAPI TIDAK BOLEH MELUPAKAN".. that's it!!.. mmg aku senang memaafkan, tetapi utk melupakannya 100%.. ia memerlukan masa bg aku.. atau mungkin tunggu tuhan cabut memori kelukaan tu dr aku.. then baru bley lupa.. ermm..

bukan setakat stress ngan masalah sendiri.. tapi aku pun stress ngan masalah org lain yg menjadikan aku nie kepercayaan mereka.. I must keep a secret!! betapa beratnya bebanan tu.. tapi itula kan.. aku sanggup pgg amanah tu.. sbb aku sayangkan mereka!! when we LOVE someone, kita akn cuba buat apa sahaja yg terbaik utk mereka.. kan..kan.. ermm.. aku rasa itulah COPING SKILLS yang aku ada.. bersedia menerima & bersabar!!

sesungguhnya ALLAH itu MAHA ADIL.. setiap ujian yang diberikan kepada kita ada maksudnya yang tersurat & tersirat.. Dengan dugaan inilah aku menjadi semakin tabah, semakin kuat, semakin berani & yang penting semakin sabar dalam menerima segala ujianNya.. aku berdoa kepadaNya semoga.. segala pengorbanan yang aku buat nie.. xkan sia-sia.. Aminnn...

Comments

Popular posts from this blog

WhY???

Tahniah Eija & Ejan !!!

it's normal..